Geledingen

Divisies en Commissies binnen de Soaltkloetn’s

Raad van Elf

Gedurende het carnavalsjaar worden de Prins en adjudant bijgestaan door hun trouwe hofhouding – de ‘Raad van Elf’.

Dit gemêleerde gezelschap van heren is tijdens formele carnavalsactiviteiten te herkennen aan hun rode steek. Anders dan de naam doet vermoeden, is de Raad van Elf met meer dan 11 leden. Dit zorgt er voor dat de Raad te allen tijde met 11 man in functie aanwezig kan zijn terwijl we op datzelfde moment ook in de commissies zitten.

Naast het half staan van de Prins en zijn Adjudant is de Raad van Elf betrokken bij alle activiteiten die door de vereniging worden georganiseerd of worden bezocht. Dit kan zijn in het versieren/opbouwen voor de verschillende avonden, het aan elkaar praten van evenementen, Het plaatsen van hekken en borden voor een veilige optocht maar ook dat de Prins en zijn adjudant nooit zonder de Raad van Elf een uittreden mogen doen in vol ornaat.

Buiten het carnavalsseizoen om is de Raad ook een hechte groep heren. We organiseren het gehele jaar door sociaal café, hebben een Raadsweekeinde met onze knuffels* en gaan stappen met de Raad. Ook zijn we actief tijdens de SPU om bardiensten te draaien, opbouwen tijdens de Military Boekelo en doen we mee met een volleybal toernooi. Sportief, dat is de raad van Elf dan weer niet maar het Klootschieten is wel iets waar een gemiddeld Raadslid zijn bed zeker voor uitkomt.

Net als een Prins carnaval– worden nieuwe Raadsleden aangezocht. Dit zijn heren welke zich binnen de vereniging op een andere manier nuttig hebben gemaakt. Maar ook kan het zijn dat er juist uit een totaal andere groep aangezocht wordt. Dit alles om de Raad van Elf een zeer gemêleerd gezelschap van heren te maken waarbij iedereen zijn kwaliteit heeft dat bijdraagt aan een geslaagd carnaval!

*Als partner van een ‘Raadslid’ heb je de mogelijkheid aan te sluiten bij ‘de Raadsknuffels’.

Prinsengarde

Prinsengarde (kortweg PG)
De Prinsengarde is een illuster gezelschap van oud-Prinsen.
Op dit moment bestaat de groep uit ca. 30 leden.
Nadat een Prins, tijdens ‘Op en Daal’ is afgetreden als hoogheid, wordt hem de mogelijkheid geboden toe te treden tot de Prinsengarde. Vrijwel alle oud-Prinsen zijn dan ook lid.
Gedurende het gehele jaar zijn er diverse activiteiten waaraan de Prinsengarde haar medewerking verleent of deze geheel zelf organiseert. De meeste activiteiten vallen tussen de elfde-van-de-elfde en Aswoensdag.
Zo is de Prinsengarde verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van een spectaculaire act voor de afgang van de zittende hoogheid en de opkomst van de nieuwe Prins.
Vanaf eind september tot aan het carnavals-weekend wordt wekelijks ‘vergadert’ op de zaterdagmiddag vanaf 17 uur. De inloop is vrijblijvend en aan- of afmelden is niet gewenst.
Tijdens de 1e vergadering eind september worden de ideeën voor de act van ‘Op en Daal’ besproken, waarna een kleine commissie het thema verder uitwerkt. Tijdens de generale repetitie op de middag van ‘Op en Daal’ moet er vaak nog het nodige gedaan worden om te zorgen voor een waardige afgang en opkomst van de nieuwe Prins.
Vanaf de eerste zaterdag in het nieuwe jaar wordt er gezamenlijk gebouwd aan een nieuwe Prinsengarde-wagen, welke uitsluitend wordt gebruikt in de optocht van Boekelo. Het idee wordt omstreeks november gezamenlijk bedacht, waarna de wagenbouwcommissie het idee verder uitwerkt tot een uitvoerbaar ontwerp.
Het bouwen is op de zaterdagen in de werkplaats van één van de PG-leden. Hierbij wordt door de chef-kok van de PG, tussen de middag een eenvoudige lunch geserveerd met uiteraard een drankje.
De zaterdag van het carnavals-weekend staat in het teken van Bak-en-Braad. Hierbij wordt de gebouwde wagen getoond aan alle leden van de PG, oud-leden, partners, Hoogheid en adjudant en wie al niet meer. Volgens goed gebruik is er voldoende te eten en te drinken en dat is ook de opmaat naar een fantastisch weekend.
Ook op de jaarlijkse kerstmarkt in Boekelo is de PG van de partij. De PG-leden bouwen dan een fraai houten decor voor een grote tent, van waaruit glühwein en broodjes braadworst worden verkocht.
Eens per jaar, in het weekend na Prinsjesdag (3e dinsdag in september), vindt het Prinsengarde-weekend plaats. Wisselend georganiseerd door een 2-tal leden met partners, gaan de oud prinsen met hun partners dan van vrijdagavond tot zondagmiddag naar een leuke groepsaccomodatie om samen te genieten van leuke activiteiten en uiteraard veel gezelligheid met een hapje en een drankje. De eerste zaterdag ná het PG-weekend start het nieuwe seizoen weer met de eerste ‘vergadering’.
En dan zijn er natuurlijk nog de nodige activiteiten tussendoor, zoals in juni het Midzomerfeest, leden die Abraham zien, een trouwerij of ander huwelijksfeest, of zo maar een gezellig samenzijn.

Soaltpeppers

De Soaltpeppers is een geleding van de Soaltkloet’ns. De grootste en misschien wel gezelligste club van de vereniging. Ben je 18 jaar of ouder? Dan ben je meer dan welkom om je aan te sluiten bij ons gezellige clubje.
Hoe kun je ons herkennen? Aan de rode jassen met natuurlijk pepers erop! (Je zou het niet denken als je onze naam leest.
Nu vraag je je natuurlijk af hoe wij zo’n carnavalsjaar nu doorbrengen: vooral met veel gezelligheid. Deze gezelligheid kun je vinden bij de bouwavonden voor de wagen, bij de verschillende optochten waar we aan mee doen, bij de Boekelo-avonden (zowel op het podium als achter de schermen) en natuurlijk bij de verschillende carnavalsavonden. En omdat het carnavalsjaar maar van november tot ongeveer februari/maart loopt, zorgen we in de zomer voor gezelligheid met onze beroemde (en beruchte) Pepperdag!
Om het jaar in goede banen te leiden, hebben we jaarlijks meerdere vergaderingen en zijn we binnen de carnavalsvereniging ook betrokken bij de organisatie van verschillende avonden en feesten, voor elk wat wils dus!
Ben je enthousiast en wil je een keer kennismaken?
Dat kan! Zoek ons eens op tijdens één van de feesten van de Soaltkloet’ns of stuur een berichtje via onze Instagram-pagina (soaltpeppers).
We kijken ernaar uit om samen een drankje te doen!

Dansmarietjes
Wij zijn een leuke club met (nu alleen nog) meiden vanaf 6 jaar.
Op dit moment bestaan wij uit 2 groepen. Eén groep met kinderen op de basisschool en één groep met kinderen vanaf de basisschool.
Elk seizoen krijgt iedere groep 2 dansen aangeleerd. De standaard polka dans, en een thema dans. Deze worden bedacht door onze dansjuf.
Wij trainen bijna het hele jaar door, op woensdagmiddag in de mooie sporthal op De Zweede.
Op vaste dagen en avonden mogen wij onze dansen laten zien.  We treden eigenlijk altijd op bij de activiteiten van de vereniging. Daarnaast gaan we soms ook mee met uittredens van de vereniging om bij andere verenigingen onze dansen te laten zien.
Als afsluiting mogen de dansmarietjes mee op de verenigingswagen tijdens de optocht in Boekelo! Ben jij die enthousiaste danser of danseres, kom gezellig een proefles volgen!
Stuur een mail naar springwichter@gmail.com, ook als je nog meer informatie wilt.

De Raadsknuffels

De Knuffels.
Wij zijn de Knuffels, ofwel de vrouwen/vriendinnen van de mannen van de Raad van 11!
Het is een gezellige club dames van verschillende leeftijden.
Ons seizoen begint meteen na het opkomen van de nieuwe hoogheid en zijn adjudant. Vanaf dat moment vallen de dames van het nieuwe duo onder onze vleugels. Want de dames staan er natuurlijk niet alleen voor in hun carnavalsjaar! Wij zijn er om hen te ondersteunen, te begeleiden en vooral een geweldig jaar met elkaar te hebben.
Want wat gebeurt er zoal in een jaar met de Knuffels?
Allereerst natuurlijk heel veel gezelligheid.
Samen naar verschillende uittredens en optochten.
Meedoen aan de Boekelo-avonden.
Hier en daar een vergadering en tussendoor hebben we nog wat borrels en feestjes, met en zonder de heren.
En uiteraard ons welbekende Raadsweekend!
Dit is in grote lijnen een jaar met de Knuffels.
Waar het vooral om draait is veel plezier maken en ondersteuning bieden aan de dames.
Namens de Knuffels,
Daisy Peterinck, voorzitter

De Mutsen

Even voorstellen: ‘De Mutsen’
Volgens de Dikke Van Dale:
Muts (meervoud: mutsen) 1. (v) Slap hoofddeksel 2. (v) (informeel) suffige vrouw.
Tsja, dat dus… ben je mooi klaar mee. Mutsen, dat zijn wij dus; de partners van de oud-Prinsen. Tenminste, als je actief wilt blijven in het carnavalsgebeuren.
Als een Prins is afgetreden, krijgt hij de mogelijkheid om zich aan te sluiten bij de Prinsengarde (PG), en zijn partner wordt gevraagd of zij (een hij hebben we nog niet gehad, maar wat niet is kan nog komen) bij de Mutsen wil, dit is geheel vrijwillig. De Mutsen is geen officiële groep. Officiële groepen worden alleen door het ‘klooke’ bestuur aangewezen. We hangen er maar een beetje bij dus, wat weer overeenkomt met de eerste omschrijving in de Dikke Van Dale. Er zijn diverse redenen om je aan te sluiten bij de Mutsen, ieder van ons heeft zo haar eigen redenen, maar we noemen er een paar:

  1. Als je man zich bij de PG heeft aangesloten dan is hij in het carnavalsseizoen vaak weg, viert meestal feest en drinkt daar een drankje of 2, 3, 4, 5 (of meer) bij. Je kunt met je kop thee thuis op de bank blijven hangen en je favoserie op Netflix kijken. Maar als je je partner niet laveloos wilt laten worden en hem nog enigszins op tijd thuis wilt hebben, dan ga je als Muts mee naar het feest. Kun je hem tenminste in de gaten houden en tijdig mee naar huis nemen.
  2. Wat nou thuis zitten! Je wilt zelf ook elke kans op een leuk feestje benutten. Lekker dansen, zingen, drinken en feesten!
  3. Je wilt op de hoogte blijven van de laatste rodd… eh… het laatste nieuws uit het dorp en omgeving. Zeg nou zelf, wat is er beter dan je te begeven in een groep van bijna 30 praatgrage dames?!
  4. Je houdt van een wijntje. Dan zit je bij de Mutsen altijd goed, want wijn is er bij de bijeenkomsten in overvloed. Maar ook met een Sylviaatje, cola of sapje val je niet uit de toon hoor.

Zoals je ziet zijn er verschillende motieven, waardoor de partners van de oud-Prinsen zich bij de Mutsen voegen. Maar ik denk dat het toch vooral de gezelligheid is. Niet alleen de feestavonden, maar ook het naaien of knutselen voor de optocht, het bedenken en oefenen van de act met de Boekelo-avonden en het jaarlijkse Mutsen-uitje. Als je ergens niet aan mee wilt doen, dan hoeft dat niet, we laten elkaar daar vrij in. We zijn er voor elkaar, niet alleen in vreugde, maar ook als het een keer iets minder met één van ons gaat, laten we van ons horen. Want dat is belangrijk in het leven, dat je vreugde en verdriet met elkaar kunt delen.
Je kunt ons herkennen aan de vrolijke roze-rode (en nog veel meer kleurtjes) jassen. Dus: komt de aanzoekcommissie aan jullie deur en wordt je partner gevraagd om Prins te worden, laat je twijfel of je wel bij de Mutsen zult passen geen reden zijn om ‘nee’ te zeggen. Het is erg gezellig, we nemen elkaar zoals we zijn en de wijn staat koud. Je bent van harte welkom!

Carnaval Onbeperkt

“Carnaval is voor iedereen”

Deze feestavond bruist van de energie en het enthousiasme!
Een carnavalsavond speciaal georganiseerd voor iedereen die door een verstandelijke en/of lichamelijke beperking het niet lukt om naar het reguliere carnaval te gaan.
Bewoners van verschillende zorghuizen uit Enschede en Losser leven al maanden van tevoren naar deze avond toe en genieten met volle teugen van de optredens, muziek en gehele entourage.
Het is een genot om te zien hoe de bonte verzameling carnavalisten deze avond benaderen, de één is een stille genieter, de ander onherkenbaar verkleed of als hoogheid op zoek naar onderscheidingen.
Onze vereniging is bijzonder trots dat deze avond al sinds het jaar 2000 gevierd wordt en wordt dan ook goed bezocht door de eigen leden.
Deze avond wordt ook georganiseerd voor mensen met een beperking uit Boekelo en omstreken, je bent dan ook van harte welkom. Mocht je begeleiding nodig hebben, ook hij/zij is van harte welkom.
Kortom een fantastische avond met muziek, polonaises, een hapje en een drankje! Die tot op heden, dankzij sponsoren en de vereniging, nog altijd kosteloos kan worden aangeboden.

Het kindercarnaval

Elk jaar hebben wij in Boekelo de traditie om tijdens het carnavalsweekend ook voor de allerkleinste carnavalsvierders een spetterend feest te organiseren.
We dansen, springen en hossen er samen met de Hoogheid en zijn hele gevolg op los! Daarnaast is er elk jaar een leuke originele activiteit.
Met zijn allen, vooral jong, maar ook oud, maken we er een hele gezellige middag van. Tijdens het feest zijn er leuke prijzen te winnen en krijgen de kinderen ranja en wat lekkers!
Dus trek je mooiste en origineelste pak aan en dan steel jij zeker de show op vrijdagmiddag!
We maken er met zijn allen een mooie middag van!!! Kom je ook?
Alaaf, Alaaf, Alaaf
Commissie Kindercarnaval

De BAC (Boekelo-Avond-Commissie)

Ieder jaar vanaf ongeveer 11 november, zitten we met z’n allen in de bak.
D.w.z. we zitten niet echt in de bak, maar we zijn wel ruim vier maand in de ban van dé B.A.C. De Boekelo Avond Commissie.
In november beginnen we voorzichtig te brainstormen over wat we met de volgende Boekelo-avond willen en wie we daarvoor nodig hebben.
De meest wilde ideeën passeren de revue, maar de meeste daarvan worden even zo snel weer afgeschoten. Soms blijft er echter een idee hangen en in de volgende weken wordt er gewikt en gewogen en uiteindelijk als het idee dan nog niet is verworpen, wordt het nader uitgewerkt.
In dezelfde periode inventariseren we ook de acts, de medewerkers en de materialen en worden de eerste afspraken gemaakt met bijvoorbeeld de zaalverhuurder en de artiesten.
Nu moet u niet denken dat we elke keer weer helemaal opnieuw het wiel uitvinden. Veel gebeurt volgens een al jaren bestaand draaiboek, dat elke vergadering weer wordt nagelopen. Op deze wijze worden meer dan honderd medewerkers gemobiliseerd en het is verbazingwekkend om te zien hoe elk jaar weer iedereen zich van zijn of haar taak kwijt, zonder dat hij daar vaak uitdrukkelijk om wordt gevraagd.
De vaste medewerkers weten gewoon wat er elk jaar van hen wordt verlangd en ze hebben niet meer dan een half woord nodig. Naarmate de 3 Boekelo-avonden dichterbij komen wordt de taak voor de regiecommissie intensiever. De verschillende acts moeten in beeld gebracht worden en soms enigszins aangepast en vooral vaak ingekort. Het programma moet in elkaar worden gedraaid, de materialen geregeld, de oorkondes getekend, de schmink ingekocht en dan moeten de verschillende oefensessies worden bezocht en de artiesten begeleid. In de laatste week voor de Boekelo-avonden gaat de bouwploeg aan het werk.
Het podium moet worden opgebouwd, het decor en de plek van de aansmoezeniers in elkaar gezet en de zaal aangekleed. In deze laatste week is iedereen bijna elke avond bezig met de Boekelo-avonden. Op de dinsdagavond vindt de generale repetitie plaats en elk jaar weer wordt getracht deze te perfectioneren, doch elk jaar weer blijkt dit niet te lukken.
Kennelijk wil iedereen z’n kruid droog houden voor de Boekelo-avonden zelf. En dan op donderdag, vrijdag en zaterdagavond vindt de ontlading plaats. Iedereen wil schitteren voor zijn of haar familie of bekenden, die in de zaal zitten. Met soms wel 125 man wordt met volledige inzet gewerkt aan beeld, geluid, licht, schmink, rekwisieten, muziek en optredens en dan rond 23.00 uur ontvangen wij de enige beloning die het allemaal zal opleveren: uw applaus!

De VAC (Vrijdag-avond-commissie)

It’s fridaynight!
Carnaval Het feest van ‘wij samen’! Een eeuwenoud feest met bijzondere tradities. Voor velen gekenmerkt als samen schateren van het lachen, ongegeneerd flauwekul maken, bekenden zien, helemaal uit je dak gaan en je onderdompelen in de vrolijke mensenmassa’s in de kroeg.
Je als een vogel zo vrij voelen, de zalige zorgeloosheid, even nergens aan hoeven denken. De vertrouwde muffe geur van de carnavalskleren in de koffer, t oale pak weer van zolder… In de late uurtjes spontaan meegaan met een voorbijkomende polonaise, dansen en springen, inhaken met degene die toevallig net naast je staat, de ongelooflijke saamhorigheid, de ongekende humor. Altijd een warm bad, ongeacht de buitentemperatuur.
En dat alles begint op de mooiste dag van de week! I’ts FRIDAY again!
Carnavalsvrijdag daar moet het beginnen… Nadat de kloet’n hangt, rond 20.30, geet de meute richting de tapperij! Als commissie proberen we er ieder jaar weer een prachtig feest van te maken. Of het druk wordt? Geen idee, ’t kan vriezen en het kan dooien… (mooiste was dooie vriezen)! Wie hebben in ieder geval alweer zin in, zo’n zaterdagmorgen waarvan je denkt… MAN MAN MAN, kerel, dat laatste drankje van gisteravond was niet meer nodig.
We hopen dat je er dit jaar weer bij bent… Heb je het al genoteerd?
9 februari vanaf 21.00 bij eetcafe de Buren!
Groet,
De VAC

De ZAC (Zaterdag-Avond-Commissie)

De ZAK krijgen, iemand in de ZAK hebben, in ZAK en as zitten. Allemaal uitdrukkingen met een negatieve bijklank. Maar als je bij de Soaltkloet’ns de ZAK krijgt, dan wordt er een prachtfeest voor je georganiseerd en als je iemand van de ZAK in de zak hebt, wordt het nog mooier. Als je daarentegen zelf in ZAK en as zit, is het as woensdag en zit voor jou, als lid van de Zaterdag Avond Kommissie, het werk erop voor het seizoen.
Voor het gemak schrijven we in dit geval ‘kommissie’ in de nieuwe spelling, met een ‘k’ welteverstaan, anders gaat het hele verhaal niet op. Want de K staat voor Kommissie. Dit doet overigens niets af aan het feit dat de ZAK, of zo u wilt de ZAC, eigenlijk een vat is. Een vat vol creativiteit, dat tot taak heeft de zaterdagavond van de drie dolle dagen gestalte te geven. Hiervoor beginnen de leden van de kommissie al in november te vergaderen om een thema voor het zaterdagfeest te bedenken. Als het thema bekend is, moet de aankleding van de zaal worden uitgedacht en een bijpassend orkest worden gecontracteerd. Het lijkt allemaal zo simpel, maar toch zijn er diverse vergaderingen nodig om alle facetten van zo’n thema-avond de revue te laten passeren en er een originele invulling aan te geven. En dat zijn dan alleen nog maar de voorbereidende denkoefeningen. Zodra de drie dolle dagen naderen moet er materiaal worden verzameld voor de aankleding van de zaal, moeten er posters worden ontworpen en verspreid en dan op de voorafgaande vrijdag, terwijl iedereen aan het feestvieren is, zijn alle ZAKKERS bezig de zaal alvast aan te kleden. Op zaterdagmorgen wordt dan het werk afgerond en op zaterdagavond worden alle leden van de ZAK geacht in samen bedacht uniform carnavalskostuum, zijn of haar taak als gastheer of gastvrouw te vervullen. Ondanks het feit dat alles, met name het hoofd, dan twee keer zo zwaar aanvoelt, zit iedereen de volgende zondagmorgen al weer om tien uur bij de Buren aan het ontbijt met koffie en vooral ‘Mummelmann’, zich voor te bereiden op het afbreken van de zaalaankleding en het opruimen van de achtergebleven rommel, om de zaal weer geschikt te maken voor het feest na de optocht.
Natuurlijk is het niet alleen maar werken wat de klok slaat. De vergaderingen zijn meer feestelijke bijeenkomsten en zelfs zijn er vaak feestelijke bijeenkomsten zonder dat er vergaderd wordt. De opbouw-, en afbraakwerkzaamheden kenmerken zich voornamelijk door gezelligheid. Kortom, in de ZAK zitten is één groot feest. Wil je hier ook aan mee doen, laat het ons dan weten. Er komt vast nog wel eens een plaatsje vrij.
Hoe het ook zij een kat in de zak zul je bij de ZAK niet snel krijgen.
Met vriendelijke groet
De ZAC